Kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” kopš 2018. gada rudens nodrošina skolēniem valsts apmaksātu iespēju regulāri iepazīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes tā attīstot kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, mazinot sociālo nevienlīdzību un spēcinot lepnumu par savu valsti un tās cilvēkiem.
Programmas ietvaros skolēni iepazīst kultūras norises mūzikā, teātrī, dejā, cirkā, vizuālajā mākslā, kino, arhitektūrā, dizainā, materiālajā un nemateriālajā kultūras mantojumā, literatūrā un grāmatniecībā, kas sniedz māksliniecisku baudījumu, raisa pārdomas par personīgi nozīmīgiem un sabiedriski aktuāliem jautājumiem, izklaidē un vienlaikus palīdz paplašināt redzesloku un apgūt mācību saturu. Veidota kā holistiska, starpdisciplināra programma, tā apvieno resursus un veicina sinerģiju kultūras un izglītības jomu darbībā.
Pandēmija kultūras dzīvē ir ieviesusi jaunas korekcijas, daļa skolēnu to nav piedzīvojusi klātienē nekad, iepazīstināt ar kultūru attālināti ir liels izaicinājums skolotājam, lai nesabojāto vienīgo priekšstatu par kultūru. Ja skolēns lielāko mācību daļu pavada pie ekrāna, baudīt vēl teātra izrādi vai koncertu ekrānā, nav tas pats aizraujošākais. Šis mācību gads iezīmējās ar to, ka tomēr skolēni bija klātienē, bet neskatoties uz to ciemiņi skolās viesoties nevarēja un arī skolēni doties ārpusskolas aktivitātēs nedrīkstēja. Atkal jauns izaicinājums! Un tomēr, neskatoties uz to, izdevās piedzīvot dažus gramus kultūras.
Koncertlekciju “Lāčplēša dienā”, ko sagatavoja SIA Media Auss un Jānis Ķirsis ar radošo komandu klausījās 8. un 11.klašu skolēni.
Koncertlekcijā vēstures fakti mijās ar muzikālo noskaņu, ko uzbūra mūzikas autoru Ērika Ešenvalda, Zigmara Liepiņa, Jāņa Ķirša, komponētās dziesmas Rūtas Dūdumas-Ķirses, Jāņa Ķirša un Daumanta Kalniņa izpildījumā. Klases stundās skolēniem mācot vērtības un attieksmes, diskutējot – kā būt pilsoniski līdzatbildīgam, vērtējām un salīdzinājām vēsturiskos notikumus šodienas kontekstā. Meklējām atbildes uz jautājumiem, ko es šodien daru Latvijas labā? Skolēni atzina, ka tieši šajā novembra laikā, izjūtot piederību valstij visvairāk, bet to vajadzētu izjust arī citā laikā. Vēstures notikumu izpratne ļauj novērtēt brīvības cenu. Patriotiskās dziesmas rada piederību zemei.
Kopā ar Sprīdīti ceļoja 3. klases skolēni “Ceļojums apkārt pasaulei. Iepazīstot tuvas un tālas zemes un saprotot, ka mājās ir visskaistāk. Ka arī mums ir skaistas tradīcijas un daba. Tomēr uz jautājumu, kas visspilgtāk palika atmiņā, skolēni teica: “Ainavas ar kalniem”.
Kā mācīties fiziku aizraujoši? Kopā ar koncertlekciju “Skaņas detektīvs” 8.klases skolēni ceļoja skaņa pasaulē, uzzināja, kā rodas skaņa, kā auss to pārveido, kā skaņu pieraksta, kā izklausās simfoniskā orķestra saknējums kopā un atsevišķos instrumentos. Skolēni paši veidoja vēlāk mūzikas instrumentus, tos demonstrēja pārējiem klases biedriem.
Vidusskolēni 10. – 12.klase pieredzēja teātra izrādi “Vectēvs”, kas paspilgtināja sarunu par 25.marta notikumiem, mācījās rakstīt recenziju mācību priekšmetā – Kultūras pamati, veidoja stāstu sēriju “Karavīra stāsts” vēstures stundās. Pretrunīgā vēstures interpretācija bija skolēnu izaicinājums, lai paustu pārliecību, ar argumentiem pierādītu, ka savas valsts vēstures izpratne ir galvenais, lai neatkārtotos tādi vai citādi notikumi.
Skolēniem ļoti patika izrāde, tā ir liela aktiermeistarība 3 stundu garumā noturēt pie ekrāniem jauniešu, ir Viļa Daudziņa trumpis. Paldies par šo smago, bet vērtīgo vēstures stundu.
Uz priecīgākas nots sagaidījām 4.maija notikumus, kad skolēni beidzot varēja piedzīvot kultūru klātienē, mūs priecēja Mārtiņš Kanters ar koncert lekciju “Es mīlu tevi, Latvija”, kurai gatavojās 4., 5., un 7.klases skolēni, mācoties Saules gadu literatūrā, dodoties pa Latvijas novadiem, iepazīstot mūsu zemi. Dzīva balss, dzīva skaņa, dzīva spēle, dzīva saruna, dzīvi skolēni ar emocijām, līdzi dziedamām dziesmām un Mārtiņa harizmātiskā personība skolēnus nobūra un aizveda ceļojumā pa mūsu dzimto Latviju!
Krāsaini piedzīvojumi, lai arī nākamajā mācību gadā!
“Latvijas skolas soma” koordinatore
Vecumnieku vidusskolā Sanita Roga