Apsveicam!

 

 

"Visvisāda lasīšana"

2019. gada sākumskolas lasīšanas mēneša noslēguma pasākumam 1.februārī devām nosaukumu “Visvisāda lasīšana”. Skolotāja A.Čerpinska Rīgas Dzelzceļa stacijā bija ievērojusi, ka kādam pieaugušajam radusies problēma ar informācijas lasīšanu vilciena biļetē, un viņai ideja lasīšanas mēneša noslēguma pasākumam rokā!

Ko vēl var lasīt bez ierastās grāmatas, laikraksta, žurnāla?  Skolēni uzzināja, ka informāciju var gūt tabulās, kartēs, brošūrās, kases čekos, reklāmās, biļetēs, pavārgrāmatās, kalendāros, ceļazīmēs un citur. Ko darīt, ja vēderiņš burkšķ un prasa ko gardu? To skolēni kopā ar skolotāju A. Čerpinsku noskaidroja stacijā „Vāru, vāru putriņu …”

Skolēni prognozēja, kādu informāciju varētu iegūt pavārgrāmatās, kādu- ēdienu receptēs. Tad apskatīja dažādas pavārgrāmatas. Salīdzināja savas prognozes ar realitāti. Papildināja savus prognožu sarakstus.

Skolotājas A. Zikovas stacijā ”Paņem čeku!” pirmā aktivitāte bija “prāta vētra”- ko tu vispār zini par čekiem. Skolēni uzdeva dažādus jautājumus par čeku nepieciešamību, kā sauc aparātu, ar kura palīdzību iegūst čeku, kā rīkoties, ja prece neapmierina. 1., 2. klases pārī čekus pētīja, lasot un iegūstot informāciju par veikala nosaukumu, adresi, par to, cik preces iegādātas, preču cenas, noskaidroja lētāko, dārgāko preci u.c.  3. un 4. Klašu skolēni aizpildīja darba lapu, kur atbildes bija atrodamas čekā. Secinājums: Skolēnus interesē šī informācija, un viņi saskata vajadzību to zināt!

Satiekoties skolotājas I. Sirmovičas vadītajā lasīšanas stacijā “Zīmju un simbolu lasīšana”, vispirms ar prāta vētras metodi skolēni noskaidroja, ar ko saistās jēdzieni “zīmes” un “simboli”. Uzzināja, ka simbols var būt grafiska zīme, priekšmets, dzīvnieks, krāsa, kustība un to ir ļoti daudz!

 Prezentācijā aplūkoja dažādus simbolus un zīmes, kuras iemācījās izlasīt. Lielāko interesi izraisīja hieroglifu pētīšana. Daļa skolēnu bija ļoti pārsteigti, ka uz nelielajām sloksnītēm, kuras iešūtas apģērbu sānu vīlēs arī ir zīmes un simboli. Gandrīz katrs varēja iepazīties ar sava apģērba mazgāšanas un gludināšanas noteikumiem. Tika atklāti māmiņu gudrības noslēpumi, jo kāds pirmklasnieks teica: “Tagad es zinu, kā mana mamma ir tik gudra un zina, kādus ciparus griezt uz veļas mašīnas! “ Pēc runām ķērāmies pie darbiem. Skolēniem bija iespēja pārbaudīt to, cik uzmanīgi un vērīgi viņi ir. Tika dots uzdevums atlasīt tikai tās zīmes, kuras atrodas skolas telpās. Gāja visādi! Pārbaudīja, ka skolā ir evakuācijas, ar ugunsdzēsību saistītās zīmes, elektrības bīstamības un pirmās palīdzības punkta zīme. Secināja, ka daudzas zīmes un simbolus jau prot lasīt, bet vienmēr var vairāk!

Skolotāja V. Strogonova vadīja staciju “Gada kalendāra lasīšana”. Uz galdiņiem tika izvietoti dažādu gadu kalendāri, sākot ar 1980. gadu līdz 2019. gadam. Skolēni ar izbrīnu pētīja tos, meklēja informāciju, piemēram, kurā gadā vēl 1. februāris bija piektdienā, vai viršu mēnesis visos kalendāros ir septembrī, liepu mēnesis – jūlijā utt., mana un manu ģimenes locekļu dzimšanas diena un vārda diena. Jautrais brīdis – nostājies pie savas dzimšanas dienas mēneša attēla, pēc tam – vārda dienas. Gadījās arī kļūdīties! Ceturto klašu skolēni sacīja: “Skolotāj, pārāk ātri viss beidzās!”

Skolotājas A. Staškevičas vadītajā lasīšanas stacijā “Uz kurieni dosimies? Pētīsim biļetes!” skolotāja ar skolēniem pārrunāja, kas ir biļete, kādēļ tāda ir vajadzīga un kādas biļetes viņi ir redzējuši.  Pēc tam katrs skolēns saņēma vienu biļeti, kura bija jāizpēta un jāpastāsta citiem, uz kurieni ar šo biļeti varētu doties, kā arī jānolasa redzamā informācija no tās. Ar mazāko klašu skolēniem tika pārrunāts, kas notiek tad, ja biļete nav iegādāta vai ir aizmirsta mājās, un pasažieris transporta līdzeklī brauc bez biļetes. Pēc tam skatījās latviešu multfilmu „Zaķa kāposti” un uzzināja, kādēļ bezbiļetniekus sauc par „zaķiem”.

Lielāko klašu skolēniem tika izdalītas vēl citas biļetes. Bija jāatrod, kuram vēl klasē ir biļetes uz to pašu pasākumu un jāizveido grupa. Katrai grupai bija jāvienojas un jāizveido savas biļetes prezentācija – drīkstēja to attēlot ar kustībām, skaņu, bet nedrīkstēja stāstīt par to. Prezentācija jāparāda citām grupām, kuriem jāatmin, kādam procesam šīs biļetes bija domātas. Daži attēloja lidmašīnas lidojumu, citi – autobusu, vēl citi spēlēja hokeju, daži bija ieradušies uz kino un attēloja, kā grauž popkornu no saldumu kārbas, bet vēl citi – bija lokomotīve ar vagoniem.

Labi, ka skolēni iepazina arī tādas biļetes, kuras nekad agrāk nebija redzējuši. Daudzus pārsteidza uz biļetēm redzamā cena, kas viņiem likās neticami liela!

   Skolotājas A.Vanagas vadītā stacija bija “Re! Re! Reklāma!” Šajā stacijā skolēni iepazinās ar dažādiem veikalu, sporta zāļu, interneta veikalu, sadzīves pakalpojumu reklāmu bukletiem. Tad dalījās pieredzē par reklāmām, kuras paši redzējuši gan televīzijā, gan internetā, gan uz ielām, gan veikalos. Vislabāk bērniem patīkot reklāmas, kurās var uzzināt par jaunajām filmām un jaunām, modernām rotaļlietām.

Skolēni sadalījās pa pāriem, un katrs pāris no noslēpumu maisa izvilka priekšmetu, kurš jāreklamē. Zaķis reklamēja aveņu tēju, kura ir tik garšīga, ka viņš to dzerot no rīta un vakarā, lācis tīra zobus ar zobu pastu, lai zobi ir spoži kā pērles un balti kā sniegs, lapsa krāso savu kažoku ar matu krāsu, lai spīd un laistās, un iesaka to darīt arī citiem, kaķis iesaka ēst ķiplokus, lai nesaslimtu ar gripu.

Nodarbība beidzās uz jautras nots, jo visiem lielu prieku sagādāja darbošanās ar roku lellēm. Skolēni nonāca pie secinājuma, ka izveidot interesantu reklāmu nemaz nav tik viegli.

Skolotājas L. Iubules vadītajā lasīšanas stacijā skolēni mācījās lasīt informāciju, kura apkopota tabulās.

Pie skolotājas D.Startas bērni lasīja un minēja ar mūziku saistītas anagrammas.

Lasīšanas pasākuma skolotājas I.Ievenieces vadītajā stacijā “Lasām kartes!” skolēni jau zināja, ka var lasīt ceļu kartes, pilsētas kartes, kāds bija lasījis informāciju, kura atrodama uz mammas bankas kartes.

1.-2.klašu skolēni kļuva par apslēpto pirātu dārgumu meklētājiem kartēs. Bērni grupās iepazinās ar 5 dažādām kartēm. Pēc tam, nākot pie interaktīvās tāfeles tādas pat kartes, stāstīja klasesbiedriem, kā tad viņi pie dārgumiem nokļuva, kam garām gāja. Ja ceļš, kurš attēlots pirātu kartē, pareizi izstāstīts, tad visi kopā sauca: “Dārgumi atrasti!”

3.-4.klašu skolēni iepazinās ar tūrisma brošūrām, kartēm, kurās atrodama informācija par Vecumnieku novadu.Brošūrās izpētot aprakstus, tika izveidots 3.-4.klašu tūrisma objektu TOP5 Vecumnieku novadā.

Vispopulārākie ar klasi vai ģimeni jau apmeklētie tūrisma objekti Vecumnieku novadā ir kokamatnieka sēta “Jūras” (53 skolēni), Vecumnieku pagasta muzejs (45 skolēni), “Ausekļu dzirnavas” (29skolēni), Skaistkalnes baznīca (13 skolēni), Bārbeles sēravots un Kurmenes katoļu baznīca un muižas parks (katrā pa 10 skolēniem).

Noskaidrojām arī objektus, kurus pēc informācijas gūšanas bukletos labprāt apmeklētu skolēni. Tie ir: Bišu drava “Dzintarlāse” (36 skolēni), Lidijas Reinbergas rotaslietu darbnīca (30 skolēni), Skaistkalnes karsta kritenes (23 skolēni).

Līdzīgi kā pagājušā gadsimta 30. gados, skolēni kopā ar skolotāju nonāca, pie secinājuma, ka jāsāk ar tuvākās apkārtnes iepazīšanu, un sauklis “Apceļo savu dzimto zemi!”, tāpat kā gandrīz pirms 100 gadiem, ir aktuāls arī šodien.

 

Vecumnieku vidusskolas sākumskolas MK vadītāja Ivanda Ieveniece.